Direktlänk till inlägg 7 maj 2017

Välkommen

Av Tänk Klart - 7 maj 2017 09:51

Hej, genom åren har jag hunnit äga och köra en massa olika bilar. De flesta har varit två hjulsdrivna och ofta med manuell växellåda. fyrhjulsdrift och automatlåda har också förekommit men inte så mycket av ena eller andra skälet. Ett skäl är att jag tycker om att mäta saker och när det kommer till bilkörning så är det två saker som är lätta att mäta: tid och kostnad. Genom åren har jag optimerat  mot först tid men ganska snart mot kostnad. Så jag klarat att köra många bilar med en förbrukning av 67 % av vad tillverkaren anger men inte alla.

 Jag är utbildad bil och Mc mekaniker och Maskiningenjör. Reparationer och service gör jag på mina bilar själv när tid och lust infinner sig.

Jag är pappa och det gör att barn i bil och trafiken kommer antagligen att få sin plats med.

Meningen med den här bloggen är att dela med mig av min åsikt och tankar om ämnen, kanske lite fakta bakom med.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tänk Klart - 9 maj 2017 17:23

Automatiserad manuell låda är konstruerad som en manuell låda men styrs av el eller hydralik och växlar inte så snabbt och min erfarenhet är att de frikopplar istället för att motorbromsa. Lite som en gammal Saab 96 det gör att det kan bli lite rykig...

Av Tänk Klart - 8 maj 2017 16:32

Diesel är ett effektivt drivmedel motorerna har hög verkningsgrad och därför lägre bränsle förbrukning. Nackdelarna är framför allt på avgas sidan där kväveoxider och sot ska tas hand om. Kväveoxider tas hand om av Adblue, som är i princip glorifiera...

Av Tänk Klart - 7 maj 2017 22:19

Försäkringar är ett måste till viss del. Andrasidan är det som ett dyrt lotteri utan stor vinst. Du kommer dessutom få göra avdrag på ersättningen du får dels för självrisk, ålder och eventuella för många körda mil. Sen är det skillnad på priset på h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards